12 September, 2009

Pedagogiska brister

Jag vet att man ska undvika "nej" och "inte" men jag säger det ändå, helt automatiskt. "Nej, Trollunge, släpp kattens svans" är t.ex. något jag säger dagligen.

Idag kom jag på mig med en annan sak. Katterna får sova i Trollungens säng när dörren är öppen och överkastet är på. Idag hade jag inte lagt på överkastet och Sirius kom in och hoppade upp i sängen. Då sa jag: "Nej, nej, nej, Sirius, jag måste bädda först" och satte ner honom på golvet. Då kom Trollungen fram, tittade på katten, skakade på huvudet och sa: "Nej, nej, nej." :-D När jag en stund senare sa: "Nej, Trollunge, mamma behöver den strumpan" tittade hon på mig och sa: "Nej, nej, nej." Jag funderade lite på det och jo, jag säger även "nej, nej, nej" till Trollungen ibland. T.ex. om vi är i köket och hon försöker komma åt vattenkokaren. Då säger jag: "Nej, nej, nej, den får du inte leka med" medan jag går till henne för att lyfta bort/avleda henne. Hoppas jag inte har förstört henne genom att vara så opedagogisk. Jag ska försöka bättra mig men jag erkänner, ofta (oftast) är munnen snabbare än hjärnan.

2 comments:

Camilla said...

Jag är nog också en nej-sägare är jag rädd. Men vad ska man göra? Och oftast handlar det ju om bara nån hundradels sekund man ska reagera på..så då blir det ett "Nej!" :/

Och du har rätt..bästa sättet att bli av med en rädsla är att möta den. Vilket jag gjorde igårkväll med råge, haha..vilket äventyr det var! Vi har bestämt att vi ska försöka vara ute lite nu och köra när lillens inskolning är färdig. Får se hur det går :P

Ang bloggdesignen..haha..vet du vad..jag har inte en aning om vad jag pysslar med!Tror jag ska börja anmäla mig till alla bloggdesigntävlingar som finns på nätet ;)

Hoppas ni får en fin söndag :)

underbaringar said...

Hehe *känner igen mig* Jag tycker också nej är trist, iallafall när det är helt omotiverat från min sida, likt en robot: Nej, nej nej! ;)
Värre blir det ju med åldern och tröttheten har jag märkt tyvärr;) När de liksom medvetet provocerar en och gör saker trots att man sagt nej och de eg. vet vad som gäller. Men så är det väl med barn ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ljudbok just nu

Ljudbok just nu
Svikaren av Katarina Wennstam

About Me

My Photo
Miss MissChief
Jag, tjej på 30+, mamma, fru, matte,... i Värmland bloggar om oss (en Trollunge som är född i mars 2008, en Filur som föddes i maj 2011, en engelsman i Sverige, en pälskling och mig) och lite allt möjligt. Ni vet, en sån där mammablogg helt enkelt. :-)
View my complete profile