15 September, 2009

Första dagen på dagis

Sammanfattat gick första inskolningsdagen jättebra! Vi hade t.o.m. två "sensationer": först åt hon en äppelklyfta! Hon har hittills vägrat att äta annan frukt än banan och vindruvor. Äppel- och päronbitar har åkt i golvet direkt om de inte var mosade/purerade. Men idag, när alla åt, gick det plötsligt bra för henne också. Sen sova i vagnen. Funkar aldrig att lägga henne i vagnen för att somna. Nu tog det kanske 1 minut och hon snarkade! Å andra sidan var hon dödstrött. Hon har ju vänt lite på sovtiderna och sover nu alltid innan lunch men det gick ju inte idag. Vid middagen somnade hon nästan med näsan i tallriken så jag tror att hon även hade somnat på en blöt och kall sten eller något.

När vi kom satte vi, J och jag, oss på en soffa och hon knallade iväg. Under den första halvtimmen kom hon och hämtade mig ett par gånger men då satte jag mig bara på golvet och lät henne leka vidare. När hon "glömt mig" gick jag tillbaka till soffan. Hon var inte blyg alls, pillade på alla fina leksaker och babblade med både barn och personal. Vid middagen var hon som sagt trött så det blev inte många skedar mat. Vi gav henne en portion gröt till mellis när vi kom hem så hon fick lite i magen. Hon somnade som sagt bra i vagnen med fick tyvärr inte sova särskilt länge eftersom en grupp med större barn kom springandes och började tjoa och skrika precis bredvid där våra små sov. DET tyckte jag faktiskt inte var så lyckat. Jag hoppas att detta var en engångsgrej för jag tycker allt att de på något sätt måste säkerställa att barnen får möjligheten att sova i lugn och ro. Det är ju mycket att ta in så de behöver ju sin sömn. Hon blev inte riktigt pigg tills det var dags att gå hem så efter gröten försökte vi få henne att iaf vila lite. Det lyckades sisådär. Antagligen slocknar hon runt kl. 17:30 för att vakna kl. 4 eller något sånt kusligt.

Allt i allt var vi nöjda. Lokalerna är fina, personalen verkar vara väldigt mån om barnen och hembakat bröd till lunchen kan man ju inte tacka nej till. Hoppas de får behålla den egna kokerskan. I morse kom jag t.o.m. på att vi har en fleeceoverall som hon kan sova i. Jag köpte den i våras och trots att det är stl. 80 passar den jättebra. Den räcker iaf nu (plus filt om det inte är så soligt som idag) och sen får vi nog köpa en åkpåse eller liten sovsäck.

Vi ska nog ändra på dagarna. Det var tänkt att hon ska gå mån-ons men de rekommenderar tydligen inte så långa uppehåll för så små. Det blir ju då fyra dagar och det kan vara länge för en så liten. För en del är tydligen redan en helg för mycket. Vi funderar nu på mån, tis, fre eller mån, tors, fre. Vi får klura lite på det men spontant låter/känns mån, tis, fre bäst.

Imorgon ska J med och lämna oss och sen hämtar han oss på eftermiddagen. Tror att det kan vara bra att hon ser att den som går kommer tillbaka trots att jag ju kommer att vara med under dagen. På fredag ska vi lämna henne ensam för första gången. Två timmar ska hon vara där då. Hua. Det ska bli spännande.

3 comments:

Lindah said...

Skønt att det gick bra :-)

underbaringar said...

Så skönt att första dage gick bra :) Hoppas det gör så fortsättningsvis med!!

Camilla said...

Låter som en toppendag på dagis! Och det där med att de vaknade när de större barnen kom och tjoade, de kanske vänjer sig vid ljuden och sover trots dem? Lillens fröknar sa att nu när de är nya vaknar de för minsta lilla, men om några veckor sover de sig igenom ett atomkrig! Hoppas de har rätt :-)

Och Orry..mmm..han var go han! Eller..Patrick..öh..haha. Måste försöka se den där serien igen, synd att jag inte har kanalen du nämnde :-(

Och tack för din röst!! Hoppas bara du inte röstade anonymt. Nån hade gjort det på mig och den rösten skulle inte räknas, buhu!

Ha en fin dagisdag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ljudbok just nu

Ljudbok just nu
Svikaren av Katarina Wennstam

About Me

My Photo
Miss MissChief
Jag, tjej på 30+, mamma, fru, matte,... i Värmland bloggar om oss (en Trollunge som är född i mars 2008, en Filur som föddes i maj 2011, en engelsman i Sverige, en pälskling och mig) och lite allt möjligt. Ni vet, en sån där mammablogg helt enkelt. :-)
View my complete profile