14 September, 2009

Tröstvisa: Sjörövar-Fabbe


När Trollungen är riktigt ledsen eller upprörd eller när hon har gjort sig illa funkar bara ett: att sjunga Sjörövar-Fabbe! Jag fick t.ex. sjunga den genom mer eller mindre hela BVC-besöket förra veckan.

Nu ska jag lära mig texten! Hittills fyller jag på det lilla jag kan med egna ord och det kan bli lite tokigt när man sjunger inför publik (som BVC-sköterskor)....









Sjörövar-Fabbe

Sjörövar-Fabbe, farfars far,
är minsann en sjusärdeles karl,
kring alla hav han far och far,
tjohej hadelittan lej.
Sjörövaryrket passar´n bra;
"De är bara att röva och ta,
och de", sa Fabbe, "gillar ja",
tjohej hadelittan lej.


Men då...
vad står på?
Fabbe blir plötsligt blek och grå!
Oj då!
Vad står på,
oj oj oj oj oj oj oj!
(Oj oj oj oj oj oj oj!)
Sjörövar-Fabbe, farfars far,
är minsann en sjusärdeles karl,
men han är sjösjuk alla da´r,
tjohej hadelittan lej.


Stormen ryter och åskan går,
havet brusar och seglena slår,
ner i kajutan Fabbe går,
tjohej hadelittan lej.
Kräks och svär och mår inte bra.
"Bättre väder det vill jag nog ha,
annars", sa Fabbe, "slutar jag",
tjohej hadelittan lej.


Men då...
vad står på?
Fabbe blir plötsligt blek och grå!
Oj då!
Vad står på,
oj oj oj oj oj oj oj!
"D´ä nåt ingen mänska förstår,
varför alltid så illa jag mår,
bara båten guppar och går,
tjohej hadelittan lej."


Sjörövar-Fabbe, farfars far,
är minsann en sjusärdeles karl,
men han är sjösjuk alla da´r,
tjohej hadelittan lej.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ljudbok just nu

Ljudbok just nu
Svikaren av Katarina Wennstam

About Me

My Photo
Miss MissChief
Jag, tjej på 30+, mamma, fru, matte,... i Värmland bloggar om oss (en Trollunge som är född i mars 2008, en Filur som föddes i maj 2011, en engelsman i Sverige, en pälskling och mig) och lite allt möjligt. Ni vet, en sån där mammablogg helt enkelt. :-)
View my complete profile